And out come the wolves

                                              

Nr 6 på listan
Rancid- And out come the wolves

I svallvågorna efter Offsprings genombrott med Smash från 1994 slog fler och fler punkband igenom. Ett av dem var Rancid som fick sitt publika genombrott med albumet ...And out come the wolves.

En rakt igenom fantastisk platta som jag nästan spelade sönder hösten 95. Jag gillade låten Salvation från deras föregående album Let´s go, men tyckte inte att resten av den plattan var så intressant. När så Time Bomb släpptes som singel fick jag upp öron och ögon för Rancid igen, och den här gången var jag fast för alltid.

Deras blandning av Clash och skadoftande musik passade mig perfekt och än idag lyssnar jag ofta på plattan.

Allra bäst är låten Roots Radicals, hyllningen till en variant av reggae som kallas roots reggae. Titeln är hämtad från Jimmy Cliffs låt Roots Radical.

Lite kuriosa är att Green Days Billie Joe Armstrong var med i gruppen under en kort tid. Han hann med att spela ett gig och var med och skrev låten Radio från Let´s go. Han ville dock fortsätta spela med Green Day och det visade ju sig vara ett bra beslut...

Bästa spår: Time Bomb, Roots Radicals, Ruby Soho och Avenues & Alleyways

Lyssna på ...And out come the wolves här

 


Kommentarer
Postat av: Ester

För en gångs skull lärde jag mig något genom att läsa en blogg. Det är inte alltid man gör det direkt, tack för att du lägger ner din tid på att blogga :D.

2011-07-11 @ 08:37:37
URL: http://gravidforsakring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se
RSS 2.0