words and music

Om ni läst den här bloggen så har ni förmodligen sett att jag, när jag beskriver hur bra jag tycker en låt är, ofta skriver att låten har en fantastisk text. Om en låt ska bli något mer än bara en bra låt krävs det oftast att den har en text som jag antingen kan känna igen mig i, eller låter väldigt vackert. Jocke Berg är en favorit, Jarvis Cocker en annan.
Lustigt är att de har helt olika syn på det här med texter. Cocker är alltid noga med att text är en sak och musik en annan, båda två står sig lika starkt var för sig. Tillsammans ska de passa ihop, texten höjer låten men man ska inte tänka för mycket på den när man lyssnar på låten. Pulp hade alltid med följande text i bookleten "Please do not read the lyrics whilst listening to the recordings"

Berg skriver följande på Kents forum
"Texten är det viktigaste som finns när jag skriver texter. Musiken är det viktigaste som finns när jag skriver musik, men jag gillar inte den allmänna missuppfattningen om textförfattande i allmänhet.
En bra text ska inte kunna stå av sig själv utan musiken och rösten. Den ska falla platt.
Den ska inte separeras från musiken för det är som att ta bort varje...tonfall, uttryck och själ och känsla."
Han menar alltså att symbiosen mellan texten, rösten och musiken gör låten. Jag förstår hur han menar, men hans texter om några står sig utan musik också. T ex det här utdraget ur Ensammast i Sverige:
och jag drog med dig i mitt fall
och sen gled jag bara undan
så förlåt, förlåt för allt
för min förbannade kluvna tunga
jag har ett foto någonstans
där vi är drottningar och kungar
nu ligger bilder överallt
där gamla ansikten är unga
och jag har letat som besatt
efter känslor som är försvunna

Den texten faller knappast platt utan musik, skulle kunna vara en vacker dikt om ett kraschat förhållande och förlorad kärlek. Uttrycket, själen och känslan finns ju där utan musiken.

Sedan finns det ju många exempel på där texten gör hela låten. Ett exempel är Winnerbäcks fantastiska Söndermarken som inte är något musikaliskt mästerverk men en helt underbar berättelse som man vill höra om och om igen.

Jag tror alltså att texten är viktigare än musiken om låten ska bli en riktig favorit, men det beror lite på vilken genre det är.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se
RSS 2.0